Op deze pagina vindt u veelgestelde vragen. De vragen zijn verdeeld in verschillende categorieën. Kies eerst de categorie waar u een vraag over heeft. Kijk dan of uw vraag erbij staat. Staat deze er niet? Wij zijn bereikbaar via 0172-525100. (maandag tot donderdag: 09:00 – 17:00, vrijdag: 09:00 – 12:30) Wij denken graag met u mee!
U betaalt de huur altijd vooraf op de 1e dag van de maand. Dus op 1 januari betaalt u de huur voor januari. Er zijn verschillende manieren om de huur over te maken. Deze vindt u hier.
Als het niet lukt om de huur te betalen, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Wij kunnen in veel gevallen een betalingsregeling met u afspreken. U lost de achterstand dan zo snel mogelijk, in ieder geval binnen zes maanden, af. Neemt u geen contact met ons op en loopt de achterstand op? Dan nemen wij andere maatregelen. Deze vindt u hier.
Servicekosten zijn kosten voor bijvoorbeeld het schoonmaken van de galerij of elektra in de algemene ruimten. U betaalt de servicekosten altijd als voorschot. Ieder jaar voor 1 juli krijgt u een eindafrekening. Hierop ziet u of u teveel of te weinig heeft betaald. U krijgt dan geld terug of moet iets bijbetalen. Na deze eindafrekening wordt een nieuw voorschotbedrag per maand voorgesteld.
In 2023 geldt een eenmalige huurverlaging voor huurders met een laag inkomen en een hoge huur. U leest hier meer over op de website van de overheid.
De huurprijzen van huizen kunnen verschillen, ook al lijken woningen hetzelfde. Of staan ze zelfs naast elkaar. Dit kan verschillende oorzaken hebben:
Wij hebben niet het beleid om voor hetzelfde type woning dezelfde huurprijs te vragen. Bij een nieuwe verhuring kan het dus zijn dat de huurprijs hoger of lager is dan de laatst verhuurde woning in dezelfde straat of hetzelfde appartementencomplex.
U hebt recht op huurtoeslag als u een sociale huurwoning huurt, een laag inkomen heeft en niet te veel vermogen. De hoogte van de huurtoeslag en de voorwaarden veranderen jaarlijks. De actuele informatie vindt u hier. Op deze website kunt u ook een proefberekening maken om te zien of u in aanmerking komt voor huurtoeslag.
Huur opzeggen kan alleen schriftelijk. U heeft 1 maand opzegtermijn. Meer informatie over huur opzeggen en het huuropzeggingsformulier vindt u op deze pagina.
Ja dat kan! U regelt dit samen met de nieuwe huurder. Samen vult u het overnameformulier in. U zorgt dat het ondertekende formulier voor de eindinspectie bij ons is, dan kunnen wij hier rekening mee houden tijdens de eindinspectie.
U regelt zelf dus ook of u geld vraagt voor de overname van bijvoorbeeld gordijnen. De nieuwe huurder is niet verplicht om iets over te nemen.
Deze ontvangt u uiterlijk een maand na vertrek uit de woning. Meer informatie over de eindafrekening vindt u hier.
Wij willen in dit geval het volgende van u hebben:
Alles over aanpassingen in uw woning vindt u op deze pagina. Bij twijfel kunt u altijd even bellen, dan helpen wij u graag.
Wij hebben een contract afgesloten met de firma Wocozon. Dit bedrijf biedt in opdracht van Woningstichting Nieuwkoop zonnepanelen aan. Andere manieren van zonnepanelen plaatsen zullen wij niet goedkeuren.
Het plaatsen van een schutting is geen verplichting. U kunt een erfafscheiding plaatsen op de erfgrens of langs de erfgrens.
Erfafscheiding plaatsen op de erfgrens
Als u een heg of een schutting op de erfgrens wilt plaatsen, moet u rekening houden met de volgende regels:
Bouwen langs de erfgrens
Er zijn ook regels voor het plaatsen van groen, schuttingen en aanbouwen op uw eigen erf:
Alle informatie over overlast en wat wij voor u kunnen betekenen vindt u hier.
U kunt via verschillende bedrijven iemand inhuren om ongedierte te bestrijden. Kijk bijvoorbeeld op de website www.meldpuntongedierte.nl.
Zorg dat u altijd voldoende ventileert. Schimmels houden niet van frisse lucht, maar wel van vochtige plekken.
Een reparatie meldt u via het reparatieformulier. Wij nemen dan contact met u op om een afspraak in te plannen.
Dit vindt u in ons onderhouds ABC. Hierin staat welke reparaties voor ons zijn, welke voor u en welke reparaties binnen het serviceabonnement vallen. Meer informatie over het service-abonnement vindt u hier.
Dat vindt u hier.
U neemt dan direct contact op met de organisatie die dit repareert. Er zijn twee mogelijkheden:
Helemaal geen warm water meer? Bel de Eteck storingsdienst via 085-0218000.
Wel warm water, maar een storing aan uw verwarmingsinstallatie? Dan kunt u zelf rechtstreeks contact opnemen met de installateur, firma Bogro BV uit Snelrewaard, telefoonnummer 0348 – 56 60 06 (24 uur per dag, 7 dagen per week).
U kunt bellen met Energiewacht West op het volgende nummer: 088-5553250
Ook mantelzorgers en mantelzorgontvangers komen in aanmerking voor urgentie. U moet dan aan kunnen tonen dat de gemeente u heeft erkend als mantelzorger of -ontvanger op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (bijvoorbeeld door het ‘mantelzorgbedankje’). De verhuizing is noodzakelijk om mantelzorg op een adequate manier te kunnen uitvoeren. De urgentieverklaring is alleen mogelijk als u een zelfstandige woonruimte achterlaat.
Meer informatie over de urgentieprocedure vindt u hier.
In principe niet. Alleen onder bepaalde voorwaarden kan hier wel urgentie voor worden gegeven:
Wanneer er sprake is van gezamenlijk ouderlijk gezag en één van de ouders heeft een woning, wordt er geen urgentie gegeven. Er wordt dan van beide ouders verwacht een regeling te treffen voor het kind/de kinderen. Meer informatie vindt u hier.
U betaalt € 65,- legeskosten. U krijgt uw geld niet terug als de urgentie wordt afgewezen.
Nee, het zoekprofiel dat hoort bij een urgentie is een etagewoning met of zonder lift met een maximaal aantal kamers. Alleen wanneer er een (medische) noodzaak is, kan de urgentiecommissie een ander zoekprofiel vaststellen. Meestal krijgt u dus geen urgentie voor een eengezinswoning of benedenwoning.
Met een urgentieverklaring heeft u binnen uw zoekprofiel een half jaar lang voorrang op andere woningzoekenden. U moet zelf actief reageren op woningen via de website van Huren in Holland Rijnland.
Heeft u na vier maanden zelf nog geen geschikte woning gevonden, dan zal een corporatie voor u gaan bemiddelen en u een eenmalig aanbod doen. Als u dit aanbod weigert, wordt uw urgentieverklaring ook ingetrokken.
Nee. Als u heeft gereageerd op een woning en deze voldoet aan het zoekprofiel, dan krijgt u voorrang op andere woningzoekenden. Weigert u vervolgens deze woning, dan trekt de urgentiecommissie uw urgentieverklaring in. U ontvangt de beslissing van de urgentiecommissie per brief.
Inschrijven voor een sociale huurwoning of vrije sector woning doet u via Huren in Holland Rijnland. Daar vindt u alle woningen die wij (en andere corporaties in de regio) op dit moment aanbieden. Meer informatie over het inschrijven vindt u hier.
Alle uitleg over het huurcontract en de voorwaarden vindt u hier.
Sommige woningen bieden wij direct aan statushouders, of aan woningzoekenden via de contingentenregeling*. Deze verschijnen niet op Huren in Holland Rijnland. Wij zijn verplicht deze woningzoekenden voorrang te geven.
*: de contingentenregeling is voor cliënten die uit een instelling komen en dringend woonruimte nodig hebben. Zij kunnen daar niet zelf aan komen en daarom geven wij hen voorrang. Dit is zo afgesproken in de huisvestingsverordening.
Woningstichting Nieuwkoop verhuurt verschillende kamers.
Nee dat mag niet. De woning wordt geadverteerd via Huren in Holland Rijnland. Daar kunt u reageren op de woning.
Op de website van de Woonbond vindt u alle informatie die voor u als huurder belangrijk zijn.
Denk daarbij aan informatie over huurverhoging en uw rechten als huurder.
De site komt op voor de belangen van alle huurders.
Afhankelijk van de klacht kunt u naar de klachtencommissie of de huurcommissie stappen. Voor welke klachten u waar moet zijn, vindt u hier.
Dit is alleen mogelijk bij een aantal woningen. Over het algemeen willen we niet dat het aantal sociale huurwoningen in Nieuwkoop verder daalt. De woningen die u wel kunt kopen vindt u hier.
U kunt dit via een ondertekende brief aan ons doorgeven. Vermeldt hierin duidelijk uw naam, adres, telefoonnummer en emailadres.
Informatie over een sleutel bijbestellen vindt u op deze pagina.