Soms ontstaan er situaties waarbij met spoed een andere woning nodig is. Wij kunnen dan voorrang geven voor een woning. Zit u zelf in zo’n situatie? Op deze pagina leest u de voorwaarden en hoe het werkt om urgentie aan te vragen.
Ook mantelzorgers en mantelzorgontvangers komen in aanmerking voor urgentie. U moet dan aan kunnen tonen dat de gemeente u heeft erkend als mantelzorger of -ontvanger op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (bijvoorbeeld door het ‘mantelzorgbedankje’). De verhuizing is noodzakelijk om mantelzorg op een adequate manier te kunnen uitvoeren. De urgentieverklaring is alleen mogelijk als u een zelfstandige woonruimte achterlaat.
Zo ziet het proces eruit om urgentie aan te vragen en een woning te zoeken:
In deze folder vindt u nog uitgebreider de informatie. Het is belangrijk de informatie goed te lezen voor u een aanvraagt indient. De kosten voor een urgentie aanvraag krijgt u helaas niet terug als uw urgentieaanvraag wordt afgewezen door de urgentiecommissie.
Er zijn bemiddelingsbureaus op internet die veel geld vragen om de urgentieaavraag voor u te verzorgen. Deze aanvragen komen daarna alsnog bij ons en bij de gemeente terecht om beoordeeld te worden. U betaalt dus veel geld terwijl het u geen voordelen oplevert in het proces. Wij adviseren een urgentieaanvraag altijd zelf in te dienen bij de gemeente of woningcorporatie.
Twijfelt u alsnog over het inschakelen van een bemiddelingsbureau, bel ons dan op 0172-525100, dan geven wij u nog extra uitleg over het proces.